6 Eylül 2012 Perşembe

Mirsad: "Fenerbahçeli Mirsad olarak anılacağım"


16 Eylül'de Fenerbahçe Ülker ile CSKA Moskova arasında oynanacak özel maç ile jübilesi yapılacak olan Türk Basketbolunun ve Fenerbahçe'nin efsane ismi Mirsad Türkcan bugün düzenlenen basın toplantısından önce Hürriyet Gazetesi'nden Fatih Sabovic'e önemli açıklamalarda bulundu. Fenerbahçe sevgisinden, basketbol kariyerine, jübilesinden, taraftara duyduğu sevgiye kadar birçok konuda samimi açıklamalarda bulunan Mirsad'ın o özel röportajı şöyle:

Basketbolu 'Fenerbahçeli Mirsad' olarak bırakacaksın. Bu sana ne hissettiriyor?
Bir gün Dereağzı Tesisleri'nde, ben, Başkan Aziz Yıldırım, Cemil Turan ve Fenerbahçeli yöneticilerle birlikteydim. Cemil Turan, 'Fenerbahçeli Cemil' olarak basketbolu bıraktı. Başkan da bana, "Mirsad bak, Cemil basketbolu 'Fenerbahçeli Cemil' olarak bıraktı. Ben de kendisine, "Bir gün inşallah ben de, 'Fenerbahçeli Mirsad' olarak parkelerden ayrılırım" diye temennide bulundum. Ve şimdi bu gerçekleşeceği için çok heyecanlıyım.

GALATASARAY'I REDDETTİM ÇÜNKÜ... FENERBAHÇELİ MİRSAD'IM...
- Kariyerinde önemli pay sahibi olan Ergin Ataman'la ilgili ne düşünüyorsun?
Ergin Ataman, Aydın Örs'le birlikte benim en sevdiğim abilerim arasındadır. Onlarla çok şeyler paylaştım. Farklı ülkelerde benim antrenörlüğümü yaptı. Efes'te, Ülker'de ve Siena'da birlikte çalıştık. Ergin Abi nereye gidiyorsa beni hep almaya çalıştı. O nedenle ona çok teşekkür ediyorum. Bana her zaman güvendi. Benim için bu şereftir. Bu sene beni Galatasaray istedi ama gidemedim. Nedeni çok basit... Beni herkes Fenerbahçeli Mirsad olarak tanıyor. Benim böyle bir şey yapmaya karakterim müsait değil. Bana Türkiye içinde Fenerbahçe formasından başka bir forma giymek yakışmaz. Ergin Abi yurt dışında bir takım çalıştırıyor olsa ve beni çağırsa 1 sene daha oynardım. Ama Türkiye'de böyle bir şey söz konusu olamaz. Ergin Abi'yi kırmazdım. Galatasaray'da başarılı olacağına inanıyorum.

- Türk Milli Takımı'yla ilgili düşüncelerin nelerdir? Tanjevic ve şu anda elemelerde mücadele eden kadro yeterli mi?
EuroBasket 2013 elemelerini turnuva gibi görmek lazım... Geçtiğimiz günlerde Emir Preldzic'le konuştum. "Bir maç daha kaybedersek, Allah korusun eleniyoruz" diyor. Türk basketbolu için büyük bir şok olur. Çünkü sen iki sene önce dünya ikincisi oluyorsun. Sonra Avrupa Şampiyonası'na gidemiyorsun. Çok genç ve tecrübesiz oyuncular var kadroda... Milli takım formasını taşımak kolay değildir. Çok büyük bir sorumluluk alıyorsun, hem insan hem sporcu olarak. Onun için bence şu anda kadroda bulunan özellikle 3-4 oyuncu, sadece sorumluluk açısından o formayı taşıma konusunda eksiklik yaşar. Bunun tek nedeni tecrübesizlik... Şimdi bakıyorsun son 2-3 dakika top hep Semih'in Emir'in elinde... Şafak'ı çok beğeniyorum mesela... İleride inanılmaz bir oyuncu olacak. Ama şu anda milli takıma hazır değil... Sinan, Semih, Emir... Kerem Gönlüm sakatlıktan yeni çıktı o nedenle onu sayamıyorum. İnşallah kalan maçların tamamını kazanır seneye daha güçlü, kuvvetli ve tecrübeli bir takımla Avrupa Şampiyonası'na gideriz. 

- TBF başkanlık seçimleriyle alakalı neler düşünüyorsun?
Turgay Demirel, ilk 10 sene çok büyük işler yaptı. Ve hakikaten basketbolumuzu çok iyi yerlere getirdi. Ama 1992-2012 arası 20 sene, çok uzun bir mesafe… Şimdi gazetelerde gördüğüm gibi Ali Doğan ve Doğan Hakyemez aday oldu. İkisini de iyi tanırım. Ali Abi, Ülker’de benim başkanlığımı yapmıştı. Türk basketbolu için hayırlısı neyse o olsun. Ama Ali Doğan için söyleyeceğim şu… Benim Ülker’de oynadığım dönemde çok büyük bir lider, çok büyük bir vizyoncu olduğunu gördüm. Seçimler gösterecek sonucu ama Ali Doğan göreve gelirse en iyi şekilde bunun altından kalkar ve ileri götürür.

- Fenerbahçe’nin UEFA Avrupa Ligi’ndeki şansını nasıl değerlendiriyorsun? Alex ve Kocaman arasında yaşananlarla ilgili düşüncelerin neler?
Aykut Kocaman ve Alex’in arasındaki olaylar hem futbol hem basketbolda yaşanabilecek şeyler… Bir hocayla oyuncunun ilişkisinde böyle dönemler olabilir. Alex, lider bir oyuncu. Umarım çok yakın zamanda sorunlar hallolacak. Fenerbahçe geçen sene çok zor günler yaşadı. Ama o zor günleri Fenerbahçe Spor Kulübü karakterini ortaya koyarak atlattı. Bence Fenerbahçe’de Krasic ve diğer futbolcular uyum sağladığı takdirde, yarı final ve final dahi gelebilir.

- Senin Fenerbahçe’de giydiğin 6 numaralı forma emekliye ayrılacak. Yönetimin o yaptığı hareket sana ne hissettirdi?
İlk önce ben Fenerbahçe Ülker'e ayrıca teşekkür etmek istiyorum. Belki jübile yapacağız ama kimsenin formasını asmayız derlerdi. Ama onlar bana böyle teklif ettiler. Başkan Aziz Yıldırım ve Kemal Dinçer'e çok teşekkür ederim. Yarın öbür gün çocuklarım salona gidince benim formamı görecekler. Ve ben gururlanacağım. İnanın ayın 16'sı benim için çok zor geçecek. Çünkü 20 seneden sonra böyle bir maçta tüm sevdiklerim benimle olacak. Nereye koştuğumu, ne yaptığımı bilemeyeceğim eminim. Özel otobüsler kaldırılacak benim jübilem için Novi Pazar’dan… İnşallah herkes gelecek. Gelirim tamamını Yeni Pazar’daki engelli çocuklara bağışlayacağım.

Jübilemin gelirini Novi Pazar’daki engelli çocuklara bağışlayacağım

Gelirini Novi Pazar'daki engelli çocuklara bağışlayacağım jübile maçımda bana Türk Hava Yolları sponsorluk yapacak. Başta THY Yönetim Kurulu ve İcra Komitesi Başkanı olmak üzere tüm THY ailesine bunun için teşekkür ediyorum.  2-3 sene rahatça basketbol oynayabilirdim ama zirvede bırakmak istedim.

Taraftarımız, beni en zor günümde iyi ve kötü günde hep destekledi. Ben eğer bir şeyi yanlış yaptıysam haklarını helal etsinler. Ama yanlış yaptığımı da düşünmüyorum. O nedenle tüm taraftarları 16 Eylül'deki jübileme bekliyorum.

Fenerbahçe’de yakın dönemde yöneticiliğe başlayabilirim
Yakın dönemde Fenerbahçe'de yöneticilik yapmayı düşünüyorum. Bunu masaya yatıracağız Kemal Dinçer ağabeyle... Ben yönetimde olmasam da Fenerbahçe'ye hizmet için buradayım. Mutlaka kulüpte olması şart değil ama ben Fenerbahçe'ye hizmet ederim. Yeter ki onlar istesinler. Fenerbahçe ve Novi Pazar’ın hazırlık maçı oynaması için elimden geleni yapacağım Fenerbahçe taraftarlarıyla Novi Pazar'ın kardeşliği için bir Novi Pazarlı olarak elimden geleni yapmaya çalışıyorum. İnşallah önümüzdeki dönemde futbol takımları arasında bir hazırlık maçı yapılır. Ben de bu konuda gerekli çabayı harcayacağım. Ancak her şeyin zamanında olması en güzelidir. Bu konuda iki kulübün taraftarlarının da içi rahat olsun. Önemli olan kardeşliğin nasıl başladığı değil. Nereye kadar götürülebileceğidir.

Novi Pazar'da bir Boşnak toplum var. Orada insanlar Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş, Trabzonspor'u değil, tüm Türkiye'yi seviyor. Benim akrabalarımın büyük bölümü burada... Böyle bir bağ zamanla oluştu iki kulüp arasında... Ben de Fenerbahçe'ye hizmet ettim. Fenerbahçe Novi Pazar'da fenomen durumunda... Torcida Sandzak ve Ekstremi gruplarıyla Fenerbahçe taraftarları arasında bir bağ oluştu. Ben iki takımı da canımdan çok seviyorum. Novi Pazar doğduğum yerin Fenerbahçe'si benim için... Fenerbahçe de, aşkımız her şeyimiz. Bu kardeşliğin nereye götürüleceği önemli. Partizan ve PAOK arasında da var. Bu seyirciye bağlı. İnşallah daha kuvvetli bir bağ oluştururlar.

- Fenerbahçe'nin THY Euroleague'de bu sezonki şansını nasıl değerlendiriyorsun?
Fenerbahçe Ülker bu sezon çok kaliteli oyuncular transfer etti. Basketbolda her takımın zamana ihtiyacı var. İnşallah yeni gelen yabancılar çabuk adapte olur. Ve uzun yıllarda Avrupa'da beklenen başarı gelir. Geçen sezonla ilgili konuşacak olursam, başarının gelmemesinin sebebi takımın yarısından fazlasının sakat olmasıydı. Herkes ya ameliyattan çıkıyor, ya sakatlık dönemine giriyordu. Bence bu yıl Fenerbahçe Ülker ve Anadolu Efes'in Avrupa'daki şansları çok yüksek... Bu sene taraftardan ötürü Fenerbahçe'yi bir adım daha önde görüyorum. Bizim en büyük gücümüz taraftarımız. Bu takım ve bu transferlerle Fenerbahçe'nin büyük işler yapması gerekiyor. Bir atmosfer yakalandığında her türlü başarı gelir.  Tuncay Özilhan'ın Anadolu Efes’teki yatırımları karşılığını verir

- Anadolu Efes'in Euroleague'deki şansı da azımsanmayacak kadar çok... Tuncay Özilhan, Anadolu Grubu'yla basketbola müthiş yatırımlar yapıyor. Ve bunun karşılığını da alacaktır. Oktay Mahmudi de çok iyi bir koç... İyi de bir takım kurdular. Ben artık sık sık Final Four'da Türk takımlarını görmek istiyorum. 

- Geçen sene üç kupa alan Beşiktaş, bu sezon neleri başarabilir?
- Beşiktaş'ın bu sezon özellikle Euroleague'de zorlanacağına inanıyorum. Çünkü geçen yılki kadrodan çok isim gitti. Ama yine de iyi transferler yaptılar. Erman Kunter de çok iyi bir antrenör. Takıma, Vidmar, Christopher gibi önemli isimleri katmayı başardı. Euroleague'de başarı zor ama Türkiye'de zirveye oynarlar.


- Bir Efes Pilsen maçında burnunun kırıldığı kan akan bir fotoğraf var. Taraftarlar seni o fotoğrafla hatırlıyor adeta... O anda tam olarak neler hissetmiştin?
- Zaten benim Fenerbahçe'de her 3 maçımdan birinde bir yerimden kan akıyordu (gülüyor). Yani Fenerbahçe'de 6 senedir oynuyorum. En az 6-7 kez burnum kırıldı. Tabii ki maç esnasında hissetmiyorsun. Bir yerden patlıyor. Hiçbir zaman başkalarının cesaret edemeyeceği hareketleri yaptığım, toplara uzandığım için pişman olmadım. Ama bu sadece Fenerbahçe için geçerli. Kariyerimde diğer tüm takımlarda profesyonellik ve para kazanmak için oynadım. Ama formamın hakkını oralarda da verdim. Yine de Fenerbahçe'de işin içine aşk girince, her şey bambaşka oldu. Hep Allah'a jübilem için dua ettim. Fenerbahçe'de oynayıp, taraftarların beni, benim de onları hissedeceğim bir jübile istedim. Umarım bunu en iyi şekilde gerçekleştireceğim.  

Beko Basketbol Ligi bu sezon, Süper Lig’den daha kaliteli olabilir

- Kulüplerimiz çok kaliteli yabancı basketbolcuları kadrosuna kattı. Bu nedenle rekabet Süper Lig’den dahi fazla olabilir. Yine de yabancıların yanı sıra altyapıya da yönelmek gerekiyor. Milli takımın geleceği oradan oluşacak. Yatırım yapılmazsa bunu nasıl başaracağız?
Kadın basketbolcular Türkiye’ye para için geliyorlar. Kadın basketbolcuların Türkiye'yi tercih etme sebebi büyük ihtimalle paradır. Fakat bizim kadın takımlarımız da çok başarılı. Genç kızlarımız şampiyon oldu. Olimpiyatlarda da müthiş bir mücadele sergilendi. Türkiye'nin sporla ilgili ne kadar yükseldiğine dair bir örnek vereyim. Sırbistan'da üst düzey bir antrenörle yaptığım sohbette hoca bana, "Geçmişte Türkler bizden set alamazdı. Şimdi biz onlardan set alamaz olduk" dedi.

Başkalarının ayağını koyamadığı yere, Fenerbahçe için kafamı koyarım

- Fenerbahçe taraftarları arasında basketbolu bırakmanı istemeyen çok kişi var. Her zaman alın terini ve savaşçı ruhunu sahaya en iyi yansıtan oyuncu olarak görüldün...

Ben her oynadığım kulüpte taraftarla hep yakın oldum. Mesela CSKA Moskova'da oynadım. Çok seneler geçmesine rağmen taraftarlar hala beni hatırlıyor. İki sene önce Moskova'da maça gittik. Ve adım anons edildiğinde o 'soğuk' olarak nitelendirilen Rus taraftarlar beni ayakta alkışladı. Sadece Fenerbahçe için değil, oynadığım her kulüpte elimden gelenin en iyisini yaparım. Ama Fenerbahçe ayrı bir aşktır benim için... O nedenle Fenerbahçe formasıyla, bir çok basketbolcunun maçta ayak dahi koyamadığı yere, ben seve seve kafamı koyarım. Fenerbahçe son 6 senedeki 4 şampiyonluğunu, para için değil kulübe duyduğu aşk için oynayan basketbolcular sayesinde kazandı.

BİR ANI
5 mekik için binlerce kilometre

18 yaşımdayken, Efes Pilsen’le Bormio’da kamptaydık. İdmanda gergin anlar yaşadım. Daha sonra Aydın Abi (Örs), mekik çekmemi söyledi. 40 mekik çekmemi söyledi. Ben 35 mekik çektim. Beni Bormio’dan trenle Milano’ya oradan da uçakla İstanbul’a yolladı. Yıldız takımla 10 gün idman yaptım ve hayatımın dersini aldım diyebilirim.
Jübilem her şeyden önemli

Artık 36 yaşıma geldim. Geçen sene çok büyük bir sakatlık yaşadım. Ama iyi geri döndüğüme inanıyorum. Hayatınızda her şey planladığınız gibi gitmiyor. Hem özel hayatta, hem sporda... Her zaman pürüzler var. İnsan ne kadar çabuk toparlanırsa, o kadar iyi geri dönüyor. Ben de sakatlıkları atlattım. Özel hayatta problem yaşadım. Fakat ailem ve arkadaşlarım bana çok güzel destek verdiler. Ne mutlu bana ki böyle bir jübile yapabiliyorum. Benim için önemli olan Fenerbahçe'nin böyle bir organizasyona el atması. Bu paradan ve diğer şeylerden önemli...

Fenerbahçe'de oynamak ayrıcalıktır 
2006'dan bu yana 6 sene bu formayı elimden geldiğince hakkını vererek terlettim. Fenerbahçe'de oynamak ayrı bir zevktir. Hem sevdiğin takımı profesyonel olarak temsil ediyorsun, hem de sevdiğin takımda oynuyorsun. Bunlar apayrı şeyler... Kariyerimde çok sayıda büyük takımlarda, hatta NBA'de bile forma giydim. Ama tek bir şey öğrendim o da; Fenerbahçe'de oynamanın ayrıcalık olduğuydu.
Ribauntlardaki sırrımı açıklayamam

Ribauntlardaki yeteneğim Allah vergisi… Benim sırrımı NBA koçları dahil herkes merak etti. Ama bunu anlatamam mümkün değil. Topu son ana kadar takip ediyorum ve idmanlarda bile en çok ribaunt alan oyuncu olmaya çalışıyorum. Doğuştan gelen bir yetenek…

Kitap yazmayı düşünebilirim
20 sene yaz-kış demeden çalıştım. Ve gerçekten kariyerimde çok zor dönemler yaşadım. Artık biraz istirahat etmem gerekiyor. Buna ihtiyacım var. Daha sonrasında belki anılarımı bir kitap haline getirmeyi düşünebilirim. Çünkü az değil tam 20 senemi basketbola adadım.
 
Bugün 'Mirsad Türkcan'sam Efes sayesinde...
- 1992 senesinde Türkiye'ye ilk geldiğimde Anadolu Efes forması giydim ve önemli başarılara imza attım. Ben bugün Mirsad Türkcan'sam bunu Anadolu Efes'te geçirdiğim kariyere borçluyum. Ve kariyerimin hemen başında 'Efes'li Mirsad' olarak anıldım. Bu geleceğim için çok önemliydi. 8 sene önce Fenerbahçe’de oynayacağıma dair söz vermiştim

- Kariyerinde 6 sene Fenerbahçe'de oynadın. En uzun süreli formasını giydiğin Fenerbahçe'ye seni ne bu kadar bağladı?
- Herkesin gönlünde bir tutkusu vardır. Ben de Türkiye'ye ilk geldiğimde, Fenerbahçe'nin ne kadar büyük olduğunu gördüm. Fenerbahçe'ye sempati duymamda Aydın (Örs) Abi'nin de payı çok büyüktür. Çünkü o da Anadolu Efes'te bizi çalıştırıyordu ama çok iyi bir Fenerbahçeli'ydi. Futbolu da çok seven biri olarak, Fenerbahçe'yi sevip desteklemeye başladım. Tutkum sarı lacivert oldu. Hayat da beni Efes'ten sonra başka yollar attı. Hep arka arkaya başarılar yaşadım. Yurtdışında Türkiye'yi temsil ettim. Başkanımız Aziz Yıldırım'la 2004 senesinde yaptığı bir Moskova ziyaretinde şans bulup yemek yedik. O zaman başkan da bana, 'Mirsad bana bir söz ver. Yüzüncü yılda Fenerbahçe'desin' dedi. Ben de Aziz başkana söz verdim. Ve o sözümü de tuttum.

KARİYERİNİN EN’LERİ
Çalıştığın en iyi koçlar: Aydın Örs ve Ergin Ataman
Aydın Abi babam gibidir. Ergin Abi’yle de çok sayıda takımda çalıştım. İkisi benim için en iyidir.
Birlikte oynadığın en iyi yerli basketbolcu: İbrahim Kutluay
Birlikte oynadığın en iyi yabancı basketbolcu: Petar Naumoski
Hayran olduğun basketbolcu: Toni Kukoc

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder